13. února 2018
Noví děkani: Lékařská fakulta má připravit konkurenceschopné lékaře
Noví děkani lékařských fakult odpovídali na otázky:
1. Co byste během svého funkčního období rád změnil?
2. Co byste vzkázal akademickým pracovníkům vaší fakulty a co studentům?
3. Zlomek z celkového medicínského vědění, který může fakulta studenty naučit, je stále menší. Jak vybrat, co je skutečně podstatné?
4. Proč by se talentovaní maturanti se zájmem o medicínu měli rozhodnout právě pro vaši fakultu?
Prof. MUDr. Petr Widimský, DrSc., děkan 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy, Praha
1. 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy je progresivní fakultou s moderním systémem výuky (tzv. problémově orientovaná výuka) a velmi otevřeným a přátelským vztahem mezi pedagogy a studenty. Jsme rovněž fakultou s vynikajícími vědeckými výsledky – zejména v nosných oborech (kardiovaskulární výzkum, metabolický výzkum, neurovědy, hematoonkologický výzkum, traumatologie a chirurgické obory obecně, gynekologie a porodnictví aj.). Proto neplánuji zásadní změny, ale spíše dílčí kultivaci v některých aspektech činnosti fakulty. Např. bych rád posílil roli fakulty v doktorských studijních programech a s tím souvisí i maximální podpora úspěšným absolventům těchto programů. Úspěšní doktorandi by se měli stát základem budoucího vědeckého rozvoje fakulty. Další novinkou bude otevření jedné paralelky bakalářského studijního programu fyzioterapie v Karlových Varech. Tuto aktivitu připravujeme ve spolupráci s městem Karlovy Vary za plné podpory pana primátora a jejím cílem je mj. též podpořit rozvoj tohoto kraje, který jako jediný v ČR zatím postrádá vysokou školu. Právě obor fyzioterapie, který je úzce spjat s lázeňstvím, se pro tento kraj ideálně hodí.
2. Akademickým pracovníkům se budu snažit vytvořit maximální podmínky pro jejich práci a budu podporovat jejich iniciativu, ať již v oblasti modernizace výuky, nebo v oblasti nových výzkumných projektů. Se studenty chci mít partnerský vztah a ze vzájemné interakce dále kultivovat náš v ČR unikátní systém výuky. Hodlám cíleně podporovat zapojení studentů do vědecké práce. Náš systém přijímacího řízení klade důraz na osobnost studenta a rozvoj jejich osobností by měl být všestranný. Pamatuji se dobře na své studentské mimoškolní aktivity v oblasti sportu i kultury, a proto budu v rámci možností podporovat i tento typ studentských volnočasových aktivit.
3. To je samozřejmě věcí učitelů v jednotlivých oborech. Vedení fakulty to může ovlivnit nejvíc právě personální politikou – vybírat učitele, kteří jsou osobnostmi ve svém oboru a jejichž rozhled i nadhled jim právě umožní správně rozhodnout, co studenti z daného oboru vědět musejí, co vědět mohou a co je pro pregraduální vzdělávání zbytné.
4. Protože (1.) jsme nejlepší (úsměv), protože (2.) máme moderní způsob výuky, který – jak věříme – lépe dokáže připravit mladé lékaře do praxe, protože (3.) u nás panuje mimořádně otevřený vztah mezi pedagogy a studenty, protože (4.) v řadě oborů – viz výše – máme odborníky na špičkové mezinárodní úrovni.
Zdroj: Medical Tribune, rubrika: Fórum, strana: 2