18. února 2020
Nikoliv hodiny strávené frontální výukou a studiem teorie, ale více praxe, workshopy a práce na simulátoru. Právě tak je koncipován navazující magisterský obor Intenzivní péče, který byl loni otevřen na 3. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Unikátně složená výuka si klade za cíl připravit budoucí absolventy na výkon tohoto náročného povolání tak, aby se absolventky a absolventi hlavou i rukama naučili vše, co budou v intenzívní, perioperační a resuscitační péči potřebovat v práci u lůžka. „Chceme, aby po krátkém zácviku, jejich kolegyně a kolegové kroutili nevěřícně hlavou, kde se to všechno naučili,“ říká přednosta KAR FNKV František Duška, který se o vznik oboru zasadil.
Nasetování a obsluha dialýzy, přístroje pro mimotělní oběh (ECMO), základní analýza křivky EKG, kanylace tepen, odvykání pacienta od ventilátoru nebo dobré porozumění jeho jednotlivým ventilačním režimů i úprava dávkování léků udržujících životní funkce. To vše je jen zlomek toho, co dnes musí zvládat sestra pro intenzivní péči a co je obsahem navazujícího magisterského studia. „Otázku, na co sestra potřebuje vysokoškolské vzdělání, si opravdu už dávno neklademe. Spíše se snažíme obrovské množství potřebných kompetencí vtěsnat do nabitého studijního plánu“, říká doc. Duška. „Dvojnásob to pak platí v oblasti intenzivní péče, a proto využití času ve škole musí být co nejefektivnější, “ dodává Martina Jurigová, zdravotní sestra a jedna z vyučujících na 3.LF.
Simulátor umožní si kritickou situaci vyzkoušet „nanečisto“
Právě využití nácviku na realistickém simulátoru umožní, aby se naši studenti a studentky naučili, jak v kritické situaci správně postupovat a mohli si jí vyzkoušet „nanečisto“, ale je i nesmírně důležité pro získání a trénink netechnických dovedností. Komunikace v týmu, jeho vedení, rozdělování úkolů a stanovení priorit jsou totiž všechno dovednosti, bez kterých se úspěšné zvládnutí akutní život ohrožujících situace jen těžko obejde,“ pokračuje Martina Jurigová. Možností simulační medicíny ovšem nevyužíváme jen při výuce, ale i při zkouškách, abychom si mohli ověřit, že naši studenti opravdu disponují všemi potřebnými kompetencemi, které budou v praxi potřebovat. A právě veškeré tyto aspekty nám umožňují rozvinout dovednosti našich studentů do takové míry, aby se mohli stát spolehlivými a přínosnými členy týmu.
Moc se těšíme na otevření zbrusu nového Centra simulační výuky 3. LF, které je plánováno na září 2020 a které díky investici 46 mil. Kč posune simulační výuku na další úroveň. Ještě více se ale těšíme na nové studentky a studenty – uzávěrka přihlášek na příští akademický rok je 29. února 2020.
doc. MUDr. František Duška, PhD.,
PhDr. Hana Svobodová, Ph.D.,
Mgr. Martina Jurigová
Tisková zpráva ke stažení